اخبار مهم
Home / سلامت / چه بخوریم تا به بیماری‌های قلبی مبتلا نشویم؟

چه بخوریم تا به بیماری‌های قلبی مبتلا نشویم؟

برنامه غذایی نامناسب یکی از عوامل مهم در بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی است که سبب تغییراتی در چربی خون شده و در ابتلا به تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی ـ عروقی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، مطالعات نشان داده است در جوامعی که دارای رژیم غذایی با کلسترول و چربی جامع کمتری هستند، میزان بروز بیماری‌های قلبی–عروقی کاهش می‌یابد و میزان چربی خون آنها نیز کمتر می‌شود. همچنین رژیم غذایی نامناسب می‌تواند در ایجاد چاقی، افزایش چربی خون، دیابت و افزایش فشار خون موثر باشد که این موارد خودشان از عوامل زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی است.
نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری‌های قلبی – عروقی
بیماری‌های قلبی ـ عروقی از مهمترین عوامل مرگ‌ومیر و از عمده‌ترین مشکلات بهداشتی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه هستند. در ایران نیز سالیانه حدود ۴۰ درصد مرگ‌ومیرها به بیماری‌های قلبی – عروقی مربوط می‌شود.
برخی عوامل، ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را افزایش می‌دهند که از آنها به عنوان عوامل خطر نام برده می‌شود. فردی که حداقل دارای یکی از این عوامل خطرزا باشد آمادگی بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی–عروقی خواهد داشت.
این عوامل خطر عبارتد از  تغذیه نامناسب، فشار خون بالا، چربی خون بالا (کلسترول و تری گلیسرید)، مصرف سیگار، فشار روحی روانی، بی تحرکی، سن و جنس (مردان بالای ۴۵ سال، زنان بالای ۵۵ سال) و داشتن زمینه‌ ارثی بیماری‌های قلبی ـ عروقی، چاقی و دیابت.
بنابر اعلام انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، توصیه‌های لازم در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی – عروقی به این شرح است:
– کاهش مصرف گوشت‌های قرمز و تاکید بر مصرف گوشت‌های سفید مانند ماهی و مرغ
– تا حد امکان از غذاهای سرخ شده و مصرف روغن‌های جامد، حیوانی و نباتی خودداری شود
– گنجاندن روغن‌های مایع نظیر زیتون، کانولا، در برنامه غذایی روزانه
– مصرف مغزها مانند گردو، بادام، پسته، فندق و … به عنوان بخشی از چربی روزانه
– کاهش مصرف نمک و فرآورده‌های غذایی شور
– مصرف ماهی حداقل دو بار در هفته
– محدود کردن مصرف غذاهایی مانند مغز، قلوه، کله و پاچه
– استفاده از سیر و پیاز به عنوان طعم دهنده‌ غذاها
– استفاده از شیر و فرآورده‌های کم چرب آن
– استفاده از نان‌های سبوس‌دار و فرآورده‌هایی که از غلات سبوس‌دار تهیه می‌شوند
– قبل از سیر شدن دست از غذا بکشید
– افزایش مصرف سبزی و میوه در برنامه غذایی روزانه
– مراجعه به موقع به پزشک و متخصص تغذیه جهت بررسی وضعیت سلامت و تغذیه و پیروی از یک برنامه غذایی صحیح با توجه به ویژگی‌های فردی هر شخص
– نگهداری وزن بدن در حد طبیعی  و وجود ورزش منظم و فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود داشته باشید.

می فایل